Jakie regulacje prawne musi spełniać lombard

16 PAŹDZIERNIKA 2023

Prowadzisz lombard lub zamierzasz otworzyć działalność lombardową? Musisz dostosować się do nowych przepisów. Regulacja prawne dla lombardów wynikają z ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej oraz nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Alt text

Zmiany w ustawie o konsumenckiej pożyczce lombardowej

Od 7 stycznia 2024 roku wszyscy przedsiębiorcy prowadzący działalność lombardową mają obowiązek uzyskać wpis do specjalnego rejestru działalności lombardowej prowadzonego przez KNF na mocy ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Ustawodawca przewidział wysokie kary za naruszenia przepisów. Możliwe będzie nałożenie grzywny sięgającej nawet 500 000 zł.

Do kiedy należy uzyskać wpis w rejestrze lombardów?

Lombardy już istniejące na rynku mają czas na wdrożenie nowych regulacji. Takie podmioty będą mogły prowadzić działalność bez wpisu do 7 lipca 2024 roku.

Jakie warunki trzeba spełniać aby uzyskać wpis do rejestru lombardów?

  • Lombard ma obowiązek przyjąć formę działalności w postaci spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej , z kapitałem zakładowym niepochodzącym z kredytu, pożyczki lub nieudokumentowanych źródeł.
  • Co więcej, minimalny kapitał zakładowy dla spółek z o.o. wynosić musi aż 50 000 zł.
  • Istotne są także wymogi dotyczące członków zarządu i innych kluczowych pracowników firmy – nie mogą one posiadać przeszłości kryminalnej w zakresie przestępstw przeciwko mieniu, obrotowi gospodarczemu czy obrotowi pieniędzmi.

Regulacje prawne w obszarze AML

W nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML) przedsiębiorcy prowadzący działalność lombardową zostali włączeni do bezpośrednio do katalogu instytucji obowiązanych. Zmiana ta, wchodząca w życie także od 7 stycznia 2024 roku, zobowiązuje lombardy do stosowania procedur zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Co istotne za brak przestrzegania ustawy AML można otrzymać duże kary pieniężne. Wiele podmiotów obowiązanych ustawą bagatelizuje zagrożenie lub w ogóle nie zdaje sobie sprawy z wymogów jakie nakłada na nich ustawodawca. Właściciele lombardów muszą być przygotowani na spełnianie obowiązków ustawy AML.

Jakie obowiązki w zakresie AML ma lombard?

  • Opracowanie procedury AML oraz oceny ryzyka.
  • Przeszkolenie pracowników w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy.
  • Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego.
  • Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego (customer due diligence) wobec swoich klientów.
  • Prowadzenie oceny ryzyka dla każdej transakcji klienta zgodnie z przyjętymi regułami.
  • Prowadzenie bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych, czyli okresowe sprawdzenie informacji o kliencie, ale również w specyficznych przypadkach częściej.
  • Zgłaszanie transakcji ponadprogowych do GIIF.
  • Prowadzenie ewidencji przeprowadzonych działań.

Warto przygotować firmę na nowe obowiązki i przeszkolenie pracowników. Takie szkolenie gwarantuje spełnienie jednego z kluczowych elementów wymogów ustawowych.

Nadal masz wątpliwości czy System AML jest dla Ciebie?

Dla wszystkich nowych użytkowników oferujemy darmowy 7 dniowy okres próbny, podczas którego można przetestować wszystkie funkcje i możliwości Systemu AML bez żadnych zobowiązań.


We use cookies to make the site work better, but also to see how you interact with it. We will only use cookies if you allow us to do so by clicking „Accept all".