Wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego - Extended Due Diligence
9 WRZEŚNIA 2024
Wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego (Extended Due Diligence) stanowią kluczowy element systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT). Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy AML, instytucje obowiązane są zobligowane do stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wysokiego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Definicja wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego
Ustawa nie podaje bezpośredniej definicji wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, ale określa je jako rozszerzone działania w stosunku do standardowych środków bezpieczeństwa finansowego opisanych w art. 34 ust. 1.
Wzmożone środki obejmują dodatkowe czynności mające na celu pogłębioną analizę i weryfikację klienta oraz jego transakcji.
Podstawa prawna
Obowiązek stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego wynika bezpośrednio z art. 43 ustawy. Dodatkowo, art. 44 określa szczegółowe przypadki, w których należy zastosować te środki, a art. 46 precyzuje obowiązki w stosunku do osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP).
Istotne jest, przyjęta procedura AML powinna określać zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, w tym wzmożonych środków.
Kiedy stosować wzmożone środki bezpieczeństwa
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu precyzyjnie określa sytuacje, w których instytucje obowiązane muszą stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego:
- Ryzyko zostało ocenione na wysokie (art. 43)
- Prowadzone są stosunki gospodarcze lub transakcje związane z państwem trzecim wysokiego ryzyka (art. 44 i 44a)
Ryzyko ocenione na wysokie
Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy, instytucje obowiązane stosują wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Art. 43 ust. 2 zawiera przykładowy katalog okoliczności mogących świadczyć o wyższym ryzyku, w tym m.in.:
- Nawiązywanie stosunków gospodarczych w nietypowych okolicznościach (pkt 1)
- Klient jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, których działalność służy do przechowywania różnego rodzaju aktywów (pkt 2 lit. a)
- Klient korzysta z usług lub produktów sprzyjających anonimowości (pkt 6)
- Nawiązywanie stosunków gospodarczych bez fizycznej obecności klienta (pkt 7)
- Transakcje z podmiotami z państw trzecich wysokiego ryzyka.
- Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEP)
Dodatkowe środki w przypadku stosunki gospodarczych lub transakcji związanych podmiotem mającym siedzibę w państwie trzecim wysokiego ryzyka
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu określa szereg kluczowych elementów wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z podmiotami mającymi na siedzibę w państwie trzecim wysokiego ryzyka (art. 44).
Dodatkowe informacje o kliencie i beneficjencie rzeczywistym
Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy, instytucje obowiązane muszą uzyskać dodatkowe informacje o:
- Kliencie oraz beneficjencie rzeczywistym (lit. a)
- Zamierzonym charakterze stosunków gospodarczych (lit. b)
Ustawodawca nie wskazuje dokładnie, o jakie dodatkowe informacje chodzi, pozostawiając to do decyzji instytucji obowiązanych, które muszą przestrzegać przepisów. Oznacza to, że instytucje te powinny jasno określić to w swoich wewnętrznych procedurach.
Analiza źródeł majątku klienta
Art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy wymaga uzyskania informacji o źródle majątku klienta i beneficjenta rzeczywistego oraz źródle pochodzenia wartości majątkowych pozostających w dyspozycji klienta oraz beneficjenta rzeczywistego w ramach stosunków gospodarczych lub transakcji.
Intensywniejsze monitorowanie transakcji
Art. 44 ust. 1 pkt 5 ustawy nakazuje intensyfikację stosowania środka bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 4 (bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta), przez:
- Zwiększenie liczby oraz częstotliwości monitorowania stosunków gospodarczych (np. zamiast co 2 lata, badanie odbywa się co roku)
- Zwiększenie liczby transakcji typowanych do dalszej analizy
Działania ograniczające ryzyko w przypadku transakcji związanej z państwem trzecim wysokiego ryzyka
Art. 44a ustawy wymaga, aby w przypadku transakcji związanej z państwami trzecimi wysokiego ryzyka instytucje obowiązane, oprócz stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 44 ust. 1, podejmowały co najmniej jedno z następujących działań:
- Podejmowanie dodatkowych czynności w ramach stosowanych wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego (pkt 1)
- Wprowadzanie zintensyfikowanych obowiązków związanych z przekazywaniem informacji lub raportowaniem transakcji (pkt 2)
- Ograniczanie zakresu stosunków gospodarczych lub transakcji (pkt 3)
Szczególne wymogi dotyczące PEP
Art. 46 ust. 2 ustawy określa dodatkowe wymogi dotyczące stosunków gospodarczych z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne, w tym:
- Uzyskanie akceptacji kadry kierowniczej wyższego szczebla na nawiązanie lub kontynuację stosunków gospodarczych (pkt 1)
- Stosowanie odpowiednich środków w celu ustalenia źródła majątku klienta i źródła pochodzenia wartości majątkowych (pkt 2)
Warto podkreślić, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy, instytucje obowiązane są zobowiązane do udokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji.
Podsumowanie
Właściwe stosowanie Extended Due Diligence - wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także istotnym narzędziem ochrony instytucji obowiązanych przed ryzykiem związanym z tymi przestępstwami.
Kluczowe wnioski:
- Wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego należy stosować w sytuacjach wysokiego ryzyka, w tym w relacjach z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne (PEP) oraz w transakcjach związanych z państwami trzecimi wysokiego ryzyka.
- Obejmują one m.in. pogłębioną analizę klienta, badanie źródeł majątku, intensywniejsze monitorowanie transakcji oraz uzyskiwanie dodatkowych zgód na nawiązanie lub kontynuację relacji biznesowych.
- Skuteczne wdrożenie wzmożonych środków wymaga odpowiednich procedur wewnętrznych, regularnych szkoleń personelu oraz wykorzystania nowoczesnych narzędzi analitycznych.
- Nieprzestrzeganie obowiązków w zakresie stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego może skutkować poważnymi sankcjami administracyjnymi i karnymi.
Materiały źródłowe:
- Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 1124)
- Wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Krajowa Ocena Ryzyka Prania Pieniędzy oraz Finansowania Terroryzmu