27 PAŹDZIERNIKA 2023
Pojęcie "państwa trzeciego wysokiego ryzyka" jest obecnie rozmytym zagadnieniem z punktu widzenia procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy. Postaramy się przybliżyć jak zatem instytucje obowiązane powinny interpretować informacje o kraju klienta.
Zgodnie z definicją ustawową, państwo trzecie wysokiego ryzyka to kraj, który nie posiada skutecznego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu, lub ma znaczące braki w tym systemie. Jednakże, identyfikacja takich krajów nie jest prosta. Ustawodawca nie wskazał wprost, które to są państwa, ale określił zasady, jakimi powinna kierować się instytucja obowiązana przy ich ustaleniu.
Informacje mają pochodzić z wiarygodnych źródeł , takich jak raporty z ewaluacji krajowych systemów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przeprowadzanych przez Grupę Specjalną do spraw Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF) oraz akty delegowane na podstawie dyrektywy AML IV.
Właściwe określenie listy państw trzecich wysokiego ryzyka jest kluczowe dla właściwego stosowania przepisów prawa, które wymagają od instytucji obowiązanych stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Spójrzmy zatem na aktualne dane pochodzące z FATF oraz aktów delegowanych UE
Aktualna lista z opisem dostępna jest na stronach FATF
Stan na 28 września 2023
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych.
Na koniec warto zwrócić uwagę na źródło danych jakim jest szwajcarski Basel AML Index i ranking jurysdykcji bazujący na 18 różnych wskaźnikach. Publicznie dostępne dane pozwalają np. zapoznać się rankingiem krajów pod względem ryzyk AML